انواع جرثقيل دروازه ای

فهرست مطالب

جرثقیل دروازه‌ ای یکی از مهمترین تجهیزات جا‌به‌جایی و بارگیری در تمامی صنایع می‌باشد که نقش بسیار مهم در افزایش کارایی و امنیت صنعت را بر عهده دارد. این دستگاه‌ها با طرح‌ها و مدل‌هایی چون تک پل، دو پل، ریلی، لاستیکی و … برای صنایعی چون کارخانه‌ها،‌ صنایع بزرگ،‌ انبارها و خطوط تولید، صنایع هواپیمایی، صنایع دریایی و … استفاده می‌شوند.

ما در راهنمای جامع انواع جرثقيل دروازه ای قرار است به صورت کامل درباره همه مدل‌های جرثقيل دروازه ای، کاربردهای آن و مقایسه با سایر جرثقیل‌ها به صورت مفصل با شما صحبت کنیم.

برای شروع با انواع جرثقيل دروازه ای آشنا شویم.

انواع جرثقيل دروازه ای

جرثقیل دروازه ای تک پل

جرثقیل دروازه‌ای تک پل اولین نوع در جرثقیل سقفی است که به علت سادگی و کاربردی بودنش برای فضاهایی که با کمبود جا مواجه هستند و می‌خواهند جا‌به‌جایی‌های سبک و متوسط داشته باشند استفاده می‌شود.

این نوع جرثقیل معمولا برای کارخانجات تولیدی کوچک، انبارها، و کارگاه‌هایی که کار سبکی دارند و می‌خواهد با سرعت بالا محموله‌های خود را جا‌به‌جا کنند بسیار ایده‌آل است. 

جرثقیل دروازه ای دو پل

جرثقیل دروازه‌ای دو پل تقریبا شبیه به نوع تک پل است. با این تفاوت که قابلیت جا‌به‌جایی بارهای سنگین‌تر و حجیم را دارند. در این نوع از دو  عدد پل به صورت موازی می‌شود که این پل ها به طور طولی روی پایه های جرثقیل قرار می گیرند و وظیفه تحمل بار و حرکت کالسکه بالابر را بر عهده دارند.

جرثقیل دروازه ای ریلی

جرثقیل دروازه‌ای ریلی بر روی زمین و سازه‌های مهندسی نصب می‌شود و امکان جا‌به‌جایی در مسیرهای بسیار طولانی را در اختیار صنایع قرار می‌هد. معمولا این نوع جرثقیل در محیط‌های صنعتی بزرگ مانند تاسیسات تولیدی، انبارهای بزرگ، و ترمینال‌های حمل و نقل که نیازمند حرکت مداوم و پایدار هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کارایی، دقت بالا و قابل اطمینان بودن در حرکت‌های طولانی باعث شده تا از آن بیشتر استفاده شود.

چون می‌تواند تمامی فرآیند‌های عملیاتی و تولید را تسریع کند.

جرثقیل دروازه ای لاستیکی (کانتینری)

جرثقیل دروازه‌ای لاستیکی یکی دیگر از انواع جرثقیل دروازه‌ ای است که به دلیل انتقال آسان بار و قابلیت نصب بسیار راحت در اکثر صنایعی مانند ترمینال‌های کانتینری، بندرها و امثال‌ آن استفاده می‌شود. این نوع جرثقیل قادر است با استفاده از چرخ‌های لاستیکی تقریبا بر روی تمامی سطوح مختلف حرکت کند، بدون آنکه نیاز به ریل ثابت و فیکس داشته باشد.

این ویژگی‌ها جرثقیل دروازه‌ای لاستیکی را برای استفاده در هر فضایی ممکن می‌سازد. معمولا محیط‌هایی که به صورت مکرر موقعیت جرثقیل را تغییر می‌دهند بسیار کاربردی خواهد بود.

کاربرد انواع جرثقيل دروازه ای

معمولا جرثقیل های دروازه ای در مکانهایی استفاده می شود که قابلیت نصب جرثقیل سقفی بر روی ستون وجود ندارد و یا در فضای باز است و اصلا ستون یا سقفی  وجود ندارد . تمامی جرثقیل‌های دروازه‌ای با توجه به  تنوع بالایی که دارند می‌توانند در هر یک از بخش‌های مختلف صنایع کار کرده و بسیار مفید باشند.

جرثقیل دروازه ای تک پل

این نوع جرثقیل برای انجام کارهای سبک که با کمبود فضا مواجه هستند مناسب است. به عنوان مثال، در تعمیرگاه‌ها و خطوط تولید که قرار است قطعات و بار با سرعت و دقت بالا جا‌به‌جا شوند از مدل تک پل استفاده می‌کنند. هم کارایی بسیار خوبی دارد و هم سبک بوده و فضای زیادی را هم نیاز ندارد.

نقاط قوت:

  • استفاده بهینه از فضا: این جرثقیل‌ها به دلیل طراحی کم‌حجم خود، فضای کمتری اشغال می‌کنند.
  • دقت در عملیات: قابلیت تنظیم دقیق موقعیت بار، مخصوصاً در محیط‌هایی که نیاز به جابجایی دقیق است.

نقاط ضعف:

  • محدودیت در ظرفیت باربری: نمی‌توانند بارهای سنگین‌تر از حد مشخصی را جابجا کنند.
  • کاربرد محدود در مقایسه با انواع دیگر: برای پروژه‌های بزرگ و جابجایی بارهای بسیار سنگین مناسب نیست.

جرثقیل دروازه ای دو پل

جرثقیل‌های دو پل می‌تواند سنگین‌تین بارها را به راحتی حمل کند و در صنایع سنگین و بزرگ به راحتی می‌تواند با دقت بالا کار کند. این جرثقیل‌ها برای انجام کارهای سنگین مانند صنایع فولاد، معادن و مراکز تولیدی بزرگ، که نیاز به جابجایی مواد خام یا قطعات بسیار سنگین دارند بسیار مناسب است.

نقاط قوت:

  • باربری سنگین: توانایی جابجایی بارهای بسیار سنگین را دارد.
  • پایداری و ایمنی بالا: ساختار دو پل بودن آن،  ایمنی و پایداری را در هنگام کار تضمین می‌کند.

نقاط ضعف:

  • نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه بالا: هزینه‌های نصب و تعمیر و نگهداری بیشتری نسبت به جرثقیل‌های تک پل دارد.
  • محدودیت در فضاهای کوچک: به فضای بیشتری برای عملیات نیاز دارد.

جرثقیل دروازه ای ریلی

جرثقیل‌های ریلی، مخصوصاً برای جابجایی بارها در مسافت‌های طولانی طراحی شده‌اند. این جرثقیل‌ها در تأسیسات بزرگ تولیدی، پروژه‌های عمرانی و انبارهای وسیع که نیاز به حرکت مداوم و دقیق دارند، بسیار کاربردی هستند.

نقاط قوت:

  • کارایی بالا در جابجایی طولانی: امکان حرکت سریع و ایمن بارها را در طول مسیرهای طولانی فراهم می‌کند.
  • دقت و سرعت: حرکت مداوم و دقیق بارها را تضمین می‌کند.

نقاط ضعف:

  • محدودیت در تغییر مسیر: فقط قادر به حرکت در مسیرهای مستقیم و از پیش‌تعیین‌شده هستند.
  • نیاز به نصب و نگهداری ریل‌ها و ساختاری هستند که اینها نیازمند فضا و هزینه بیشتری است.

جرثقیل دروازه ای لاستیکی

جرثقیل‌های لاستیکی برای انجام دادن کارهای و جا‌به‌جایی تقریبا هر سطحی کاربرد دارد. کسانی که نمی‌خواهند برای ساختار جرثقیل هزینه کنند،‌ از انواع لاستیکی استفاده می‌کنند. برای مثال بندها و ترمینال‌هایی که جای مشخصی وجود ندارد و جرثقیل مدام باید جای خود را عوض کند بسیار مناسب است.

نقاط قوت:

  • قابلیت انعطاف‌پذیری بالا: قادر به حرکت بر روی انواع سطوح است.
  • انتقال آسان: می‌تواند بدون نیاز به تغییرات زیرساختی، به مکان‌های مختلف منتقل شود.

نقاط ضعف:

  • محدودیت در ظرفیت باربری: در مقایسه با جرثقیل‌های سنگین‌تر، ظرفیت کمتری دارد.
  • تأثیرپذیری از شرایط آب و هوایی: در شرایط آب و هوایی نامناسب، ممکن است کارایی آن کاهش یابد.

بیشتر بدانید:


تفاوت انواع جرثقيل دروازه ای با دیگر جرثقیل ها

جرثقیل‌های دروازه‌ای با سایر انواع جرثقیل‌ها از نظر ساختار، کاربرد و قابلیت‌های خاص بسیار فرق دارند. این تفاوت‌ها می‌توانند بر اساس قابلیت‌های هر یک از انواع جرثقیل دروازه ای و کاربردهای آن باشد. معمولا جرثقیل‌های دروازه‌ای برای حمل انواع بارهای متوسط، سنگین و بسیار سنگین طراحی می‌شوند که دامنه فعالیت وسیع‌تری دارند.

همچنین قابلیت‌هایی مانند حرکت رو‌ به بالا ،‌ پایین ، چپ و راست را به راحتی دارند. این قابلیت و تناژ بالای آنها باعث شده تا در صنایع مهمی چون صنایع ذوب آهن ، کارخانه‌های تولیدی ، صنایع ساختمانی ، کشتی سازی و … به راحتی از آنها استفاده شود.

علاوه بر این، جرثقیل‌های دروازه‌ای می‌توانند کارهای خاصی مانند جا‌به‌جا کردن کانتینرها و یا جا‌به‌جایی مواد فلزی با آهن‌ربای عظیم و امثال آن را نیز داشته باشند. این ویژگی‌هایی که گفته شد جرثقیل دروازه‌ ای را از انواع سقفی، برجی و قابل حمل متمایز می‌کند.

اگر به دنبال استفاده از انواع جرثقیل دروازه‌ ای هستید،می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید. سالهاست در زمینه جرثقیل های دروازه ای و سقفی، خدماتی همچون طراحی و نصب، تعمیرات و سرویس و نگهداری ارائه می دهیم. شما می توانید برای مشاوره رایگان از طریق تکمیل فرم مشاوره یا تماس تلفنی اقدام کنید.

اشتراک گذاری این پست
تلگرام
توییتر
لینکدین
واتساپ

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر