بررسی انواع ترمز جرثقیل سقفی

فهرست مطالب

ترمز جرثقیل سقفی در کنار وینچ جرثقیل سقفی، قلاب، کالسکه و .. از مهمترین تجهیزاتی است که باید برای تمام جرثقیل‌های سقفی نصب و استفاده شوند.

زیرا امنیت جا‌به‌جایی بار در محیط‌های صنعتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و اگر این تجهیزات نصب نشود و یا درست عمل نکنند صدمات مالی و جانی جبران ناپذیری را به بار می‌آید.

ترمز جرثقیل سقفی تضمین می‌کند که بار به آرامی و با امنیت کامل جابجا شود، بدون آنکه خطری برای کارگران یا خود بار و اطراف به وجود بیاید. ترمز جرثقیل سقفی مناسب نه تنها امنیت دستگاه، بار و پرسنل را تضمین می‌کند، بلکه باعث می‌شود تا طول عمر دستگاه هم بالاتر برود.

ما در این راهنمای جامع سعی می‌کنیم به انواع ترمز جرثقیل سقفی ، برندهای مطرح آن در بازار ، مقایسه قیمت و در نهایت بهترین انتخاب را با شما بررسی کنیم.

انواع ترمز جرثقیل سقفی

  • ترمز مخروطی
  • ترمز مگنت
  • ترمز مکانیکی
  • ترمز الکتریکی

ترمز مخروطی

رایج‌ترین، کارآمدترین و معروف ترین ترمز جرثقیل سقفی مدل مخروطی است. عملکرد این ترمز بدین شکل است که با استفاده از قدرت اصطکاک ایجاد شده سعی می‌کند تا سرعت را کم کرده و در نهایت حرکت بار را متوقف کند.

این نوع ترمز شامل دو قطعه مخروطی شکل ثابت و متحرک تشکیل می‌شود. 

وقتی به هر دلیلی ترمز فعال شود، قطعه متحرک به سمت قطعه ثابت حرکت کرده و به دلیل اصطکاک ایجاد شده،‌ سرعت کم و کمتر شده و در نهایت از حرکت می‌ایستد.ترمزهای مخروطی به دلیل اینکه بسیار ساده طراحی شده‌اند و کاملا مورد اطمینان هستند، نزد صاحبان صنایع از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند. مهمترین ویژگی ترمز جرثقیل سقفی مخروطی این است که در شرایط مختلف و با انواع ظرفیت‌های می‌تواند به راحتی کار کند. به همین دلیل برای تمامی کارهایی که نیاز به کنترل دقیق سرعت دارند بسیار ایده‌ال است.

همچنین در مدل مخروطی به راحتی می‌توان میزان فشار اصطکاک را به صورت دقیق تنظیم کرد تا کاربر بتواند به راحتی روی حمل بار کنترل داشته باشد ( قابلیت رگلاژ دارد ) . این ویژگی زمانی خودش را نشان می‌دهد که بارهای حساس و گران‌قیمت در حال جا‌به‌جایی باشند.

در نهایت به علت قابلیت تنظیم دقیق، هزینه تعمیر و نگهداری بسیار ساده و ارزان به پر فروش‌ترین ترمز جرثقیل سقفی مبدل شود.

ترمز مگنت

نوع دیگر ترمز جرثقیل سقفی،‌ ترمز مگنت یا ترمز الکترومغناطیسی است. همان طور که از اسمش پیدا است با استفاده از نیروی مغناطیسی که در آن وجود دارد،‌ اصطکاک لازم را برای متوقف کردن سرعت دستگاه فراهم می‌کند.

به طور کلی مکانیزم ترمز مگنت به این صورت است که با استفاده از جریان الکتریکی و نیروی مغناطیسی القایی فعال شده و یک نیروی مغناطیسی را ایجاد می‌کند. این نیروی مغناطیسی مصنوعی که ایجاد شده به صفحه ترمز فشار وارد کرده که باعث می‌شود سرعت کار دستگاه کم و کمتر و در نهایت متوقف شود. معمولا ترمزهای مگنتی برای جرثقیل‌هایی که نیاز به توقف سریع و دقیق دارند استفاده می‌شوند.

ترمز مکانیکی

یکی از سنتی‌ترین و قدیمی‌ترین ترمزهای جرثقیل سقفی مدل مکانیکی است. این ترمز از اجرای مکانیکی مانند چرخ‌دنده،‌ فنر و اهرم برای ایجاد اصطکاک و کنترل حرکت جرثقیل استفاده می‌کند. این مدل ترمز به صورت دستی و یا خودکار تنظیم می‌شود که برای جرثقیل‌های سقفی با سرعت‌های پایین‌تر یا در شرایطی که نیاز به کنترل دقیق‌تر نیست، به کار گرفته می‌شود.

معمولا زمانی از ترمزهای مکانیکی استفاده می‌شود که دسترسی به برق میسر نیست یا قرار است زیاد هزینه نشود. نگهداری و تعمیر ترمز مکانیکی خیلی ساده‌است و فقط در صورت نیاز قطعات درگیر مانند فنرها و چرخ‌دنده‌ها عوض می‌شوند.


بیشتر بخوانید:

قلاب جرثقیل سقفی

قلاب جرثقیل سقفی

ترمز الکتریکی

ترمز الکتریکی یکی از دقیق‌ترین و با اطمینان‌ترین ترمزهای جرثقیل است که با اصول الکترومکانیکی کار میکند.

چون دقت بالایی دارد، بسیار محبوب و پر فروش است. این نوع ترمزها با استفاده از جریان الکتریکی یک مکانیزم اصطکاکی را فعال می‌کند که در نهایت باعث کم شدن و توقف حرکت می‌شود.

ترمزهای الکتریکی می‌توانند به سرعت و با دقت بالایی تنظیم شوند، که برای استفاده در جاهایی که باید توقف دقیق و اصولی باشد کاربرد دارد. یکی از مزایای خوب ترمز الکتریکی این است که از راه دور هم می‌توان آن را کنترل کرد.

این ویژگی در محیط‌های صنعتی پیچیده، بزرگ و خطرناک بسیار کاربرد دارد. چون نیاز است بین جرثقیل و دستگاه‌های دیگر یک ارتباط درست و منطقی برقرار کرد. ترمزهای الکتریکی نسبت به سایر انواع ترمزها نیاز به نگهداری بیشتری دارند و در صورت خرابی حتما باید یک متخصص آن را تعمیر کند.

برندهای ترمز جرثقیل سقفی

  • ABUS
  • KONE
  • Demag
  • Stahl
  • Yale

ABUS توسط یک شرکت آلمانی تولید می‌شود که طیف بسیار گسترده‌ای از ترمزهای جرثقیل سقفی را عرضه می‌کند. این برند انواع ترمزهای مگنت، ترمزهای الکترومغناطیسی و ترمزهای مکانیکی را می‌سازد و در بین خریداران بسیار محبوب است. زیرا تمامی ترمزهای تولیدی این شرکت کاملا قابل اطمینان هستند.

KONE برندی فنلاندی است که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان جرثقیل و بالابر در جهان می‌باشد. این برند نیز همه ترمزهای جرثقیل سقفی را به بازار عرضه  که کارایی و  ایمنی بالای آن ثابت شده است. به همین دلیل از آن بسیار استفاده می‌گردد.

Demag نیز توسط شرکت آلمانی تولید می‌شود که یکی از پیشگامان تولید جرثقیل و بالابر در دنیا است.

این برند هم انواع مدل‌های مگنت، الکترومغناطیسی و مکانیکی را تولید می‌کند و به دوام و کیفیت شهرت دارد.

Stahl توسط یک شرکت  آلمانی ساخته می‌شود که کار اصلی آن تولید ترمزهای جرثقیل سقفی و سایر تجهیزات بالابر می‌باشد. این شرکت تقریبا انواع ترمز جرثقیل سقفی را تولید می‌کند. معمولا برای محیط‌های خاص و دشوار از آن استفاده می‌گردد.

Yale برند آمریکایی و تولیدکننده جرثقیل، بالابر و سایر تجهیزات بالابر، طیف گسترده‌ای از ترمزهای جرثقیل سقفی را ارائه می‌دهد. ترمزهای Yale برای کیفیت بالا و عملکرد قابل اطمینان در شرایط مختلف کاری طراحی شده‌اند.

شاید مطلب زیر نیز برای شما مفید باشد:

مقایسه کیفیت ترمز جرثقیل سقفی

کیفیت ترمز جرثقیل سقفی به عوامل مختلفی بستگی دارد در ادامه به صورت کلی تمامی موارد ممکن را با هم بررسی می‌کنیم.

  • برندهای معتبر مانند ABUS ، KONE ، Demag ، Stahl  و Yale به طور کلی ترمزهای با کیفیت تری نسبت به برندهای کمتر شناخته شده ارائه می دهند.
  • ترمزهای ساخته شده از مواد با کیفیت بالا مانند فولاد ضد زنگ و چدن عمر طولانی تری دارند و در برابر سایش و خوردگی مقاوم ترند.
  • ترمزهای با طراحی دقیق و مهندسی شده عملکرد بهتری دارند و قابل اعتمادتر هستند.

تفاوت قیمت ترمز جرثقیل سقفی

  • برندهای معتبر مانند ABUS ، KONE ، Demag ، Stahl و Yale به طور کلی ترمزهای گران تری نسبت به برندهای کمتر شناخته شده ارائه می دهند.
  • ترمزهای الکترومغناطیسی و ترمزهای مگنت به طور کلی گران تر از ترمزهای مکانیکی هستند.
  • ترمزهای جرثقیل های با ظرفیت بالاتر به طور کلی گران تر از ترمزهای جرثقیل های با ظرفیت پایین تر هستند.
  • ترمزهایی که دارای ویژگی های اضافی مانند سیستم های ترمز اضطراری یا سیستم های مانیتورینگ هستند، به طور کلی گران تر از ترمزهای بدون این ویژگی ها هستند.

قیمت فعلی ترمز جرثقیل سقفی بازار

  • برند  ABUS  بین 10 تا 50 میلیون تومان
  • برند KONE بین 8 تا 40 میلیون تومان
  • برند Demag بین 12 تا 55 میلیون تومان
  • برند  Stahl بین  5 تا 30 میلیون تومان
  • برند Yale بین 6 تا 35 میلیون تومان

انتخاب درست  و اصولی ترمز جرثقیل سقفی می‌تواند  بر روی کارایی و ایمنی کسب و کار شما تاثیر زیادی داشته باشد. با توجه به برندهایی مانند ABUS ، KONE ، Demag ، Stahl و  Yale، انتخاب ترمز مناسب کمی دشوار است.

اینجاست که خدمات مشاوره‌ای تخصصی برای شما می‌تواند بسیار مهم شود.

شرکت تکین کوشان فیدار با ارائه انواع خدمات جرثقیل سقفی و تمرکز بر کیفیت برتر، یاری‌رسان صنایع در انتخاب و نگهداری از تجهیزات مناسب می‌باشد. این شرکت با تجربه و دانش فنی گسترده خود، راهکارهای سفارشی و متناسب با نیازهای خاص هر کارخانه و صنعتی  را فراهم و تضمین می‌کند امنیت و بهره‌وری شما را بالاتر از باقی رقبا تامین کند.

اشتراک گذاری این پست
تلگرام
توییتر
لینکدین
واتساپ

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های ضروری مشخص شده اند *

ارسال نظر